فیلم | ماجرای نزول آیه 207 سوره بقره
کد خبر: 3929778
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
تولد آیات/

فیلم | ماجرای نزول آیه 207 سوره بقره

روزهای نخست ماه ربیع‌الاول، یادآور هجرت بزرگ پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه و نزول آیه 207 سوره «بقره» است که در آن به جانفشانی و ازخودگذشتگی مولای متقیان امام علی(ع) در لیلة‌المبیت اشاره می‌شود.

به گزارش ایکنا، روزهای نخست ماه ربیع‌الاول، یادآور هجرت بزرگ پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه و نزول آیه 207 سوره «بقره» است که در آن به جانفشانی و ازخودگذشتگی مولای متقیان امام علی(ع) در لیلة‌المبیت اشاره می‌شود.

مشركانِ مكه، قرار گذاشتند از هر قبيله‌اى يك نفر را براى كشتن پيامبر(ص) انتخاب كنند و آن حضرت را دسته‌جمعى در خواب به قتل برسانند تا بنى‌هاشم به خونخواهى او قيام نكنند و با اين عمل از دعوت پيامبر راحت شوند. پيامبر(ص) از نقشه‌ آنان با خبر شد و على(ع) براى اينكه پيامبر به سلامت از مكه خارج شوند، در بستر ايشان خوابيد و اين آيه در شأن آن واقعه نازل شد.

‌ابن‌ابى‌الحديد كه از علماى قرن هفتم اهل‌ سنت است، در شرح نهج‌البلاغه خود آورده است: تمام مفسران گفته‌اند اين آيه درباره على‌بن‌ابى‌طالب(ع) نازل شده است كه در ليلةالمبيت در بستر رسول خدا(ص) خوابيد و اين موضوع در حدى از تواتر است كه جز كافر يا ديوانه آن را انكار نمى‌كند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، مؤلف تفسیر نور این آیه را به شیوایی شرح می‌دهد: 

انتهای پیام
captcha